Монголын Анагаахын Сэтгүүлүүдийн Холбоо (МАСХ)
Монголын анагаах ухаан, 1974, 3,4(19,20)
Улаанбаатар хотын амбулатори поликлиникийн нэг өдрийн үзлэгт хийсэн судалгааны дүн
( Судалгааны өгүүлэл )

Д. Ганжуур, П. Батсүх

 
Абстракт

Периодическое проведение иереписи посещения амбулаторно-поликлинических учреждений дает возможность изучить посещаемость населения, нагрузки медицин- ского персонала, планирование, организационную работу врачей амбулаторно-поликлинической деятельности и выявлять недостатки в обслуживании больных  их для оперативного устранения и для улучшения качественного обслуживания населения.

Авторы проводили однодневную переиись посещения больных в 2-х городских поликлиниках по методу института Н. А. Семашко.

Данные исследования показывают, что 16,5 % амбулаторных больных обслужи- ваются до 40 минут; 72,7±80,7 всех посещений приходится до 12 часов дня. Наи более перегружены врачи—невропатологи, хирурги, гинекологи и терапевты.

Хүн амд амбулатори,поликлиникээр үзүүлж байгаа тусламжийн зохион байгуулалтын зарим нэг асуудлыг судлах зорилгоор Улаанбаатар хотын клиникийн болон райодын эмнэлгүүдийн амбулатори,поликлиникт ирж үзүүлэгчдэд (1972-оны 9-р сарын 25-нд) нэг өдрийн тооллого явуулсан юм. Уг судалгааг Зөвлөлт Холбоот Улсын Эрүү-ийг хамгаалах Яамны харьяа Н.А. Семашкогийн нэрэмжит Бүх холбоотын нийгмийл эрүүл ахуй, эрүүлийг хамгаалахын зохион байгуулалтын институтээс боловсруулсан аргачлал (1967 онд Улаанбаатар хотын ажилчны районы эмнэлэгт энэ аргач лалаар нэг өдрийн тооллого явуулсан)-ыг өөрийн судалгааны өвөрмөц байдалд тохируулан боловсронгуй болгож хэрэглэсэн.

Амбулатори-поликлиникийн үйлчилгээний зохион байгуулалтыг шинжлэх ухааны үндэстэйгээр судлах явдалд нэг өдрийн судалгааг явуулахын ач холбогдлыг Зөвлөлт холбоот Улсын эрдэмтэд Л.В Моисеева, В.И. Шалькова (1972) Б.Ф. Зимовский Г.А. М

алышев (1967) нар чухлаар үнэлж бичсэн байдаг.    1-р хүснэгт Үйлчлүүлэгсдийн нас, хүйс, нийгмийн байдал

 

 

 

 

 

 

Эмнэлэг

Үйлчлүүлсэн

 Бүх хүн 

Хүйс

Нас

Нийгмийн байдал

    Эр

эм

     0-19

 

19-29

30-39

40-49

50ба түүэс

 дээш

Ажилчин

Албан хаагч

    Малчин

 Оюутан

Сурагч

Тэтгэвэрт

 байгаа 

Ажилгүй

Бусад

УКТЭ

1251

48,14

51,6

17,3

35,1

17,9

15,4

14,3

46,6

20,2

7,3

11,6

8,3

4,3

3,4

0,3

ҮЭМӨСД

617

41%

59%

10,9

30,6

25,1

23,3

10,1

9,1

8,5

     -

     -

0,5

     -

     -

     -

Амбулатори,поликлиникаар үйлчлүүлэгчдэд нэг өдрийн судалгаа явуулах ,нь амбулатри,поликлиникийн үйлчилгээний ажлын цагийн нягтрал, эмч, ажилчдын ачаалал, үйлчлүүлэгчдээс эмнэлэг үйлчилгээний газар зарцуулж байгаа хугацаа, үйлчлүүлэгчдийн нас хүйсний болон нийгмийн бүрэлдэхүүн', ажил мэргэжлийи ялгаа, үйлчлүүлж байгаа шалтгаан зэргийг тодорхойлж амбулатори-поликлиникийн үйл ажиллагаанд дүгнэлт хийж эмнэлэг үйлчилгээний ажлыг шинжлэх ухааны үндэстэйгээр боловсронгуй болгоход чухал үүрэг гүйцэтгэдэг.

1-р хүснэгтээс үзэхэд хүйсний хувьд эмэгтэйчүүд, насны хувьд  Улсын клиникийн төв эмнэлэгт 70,3% нь 0—39, ҮЭМӨСД-д 61,6% нь

2-р хүс                                                                                                                    хүснэгт -2

Лэгчди                                  үйлчлүүлэгчдийг  байршлаар нь авч үзвэл

 

Эмнэлэг

Үйлчлх   Үйлчлүүлчлүүлэх хувиар  хувиартай

Хм

Үйлчлүүлчлүүлэх хувиаргүй

Хөдөөнөөс

       Бүгд 

1.УКТЭ

 2. ҮЭМӨСД

89 % 8      88%

   89,9%

-

      11,1 %

11

-

   100

    100

 

О-39 насных, Улсын клиникийн төв эмнэлэгт 44,6%, ҮЭМӨСД-т 91% нь ажилчин тус тус зонхилж байна.

2-р хүснэгтээс үзэхэд Улсын клиникийн Төв эмнэлэг Улаанбаатар хотын буюу үйлчлүүлэх хуваарьтай газруудын 89%, хөдөө орон аутгаас 11%, |ҮЭМӨСД-д 88,9%' нь үйлчлүүлэх хуваарьтай газрууд, 11,1% нь үйлчлүүлэх хуваарьгүй газруудаас тус тус ирж үйлчлүүл:сэн байна.

 

                                                                                                               З-р хүснэгт Поликлиникт ирж эмчлүүлэгчдээс зарцуулсан хугацааны байдал

Эмнэлэг

Бүгд

15   минутын дотор

 

 

    30 минутын дотор

 

 

 

40  минутын  дотор

 

   

 

1 цагийн дотор

2 цагийн дотор

3 цагийн дотор

3 цагаас дээш

1. Улсын клиникийн төв

100%

19,2

23,3

19%

10,9

17,7

.7,1

2,8

2.ҮЭМӨСД

100%

26,6

20%

17,2%

11,2

16,7

6,8

1,5

3-р хүснэгтээс үзэхэд Улсын клиникийн төв эмнэлэгт 19,2% нь 1’минутад 23,3% нь 30 минутад, 19% нь 40 минутад, 10,9% нь 1 цаг, 7,7% нь 2 цаг, 7,1% нь 3 цагийн дотор, 2,8% нь 3 цагаас дээш  ҮЭМӨСД-т 26,6% нь 15 минутад, 20% нь 30 минутад, 17,2% 4минутад, 11,2% нь 1 цагт, 16,7% нь 2 цагт, 6,8% нь 3 цагт, 1,5% нь 3 цагаас дээш тус тус үйлчлүүлсэн байна.

                                                                                    4-р хүснэгт  Үйлчлүүлэгчдийн ирсэн хугацааны байдал

 эмнэлэг                 

Бүгд

                                 хугацаа

Уктэ

100%

7-8

8-9

9-10

11-12

12-13

13-14

14-15

15-16

Үэмөсд

100%

21,6 9,7

15,1 25,0

16,8 23,3

11,8 8,5

5,6 1,8

5,2 10,4

5,8 4,4

0,7 2,7

4-р хүснэгтээс үзэхэд Улсын клиникийн төв эмнэлэгт бүх үйлч- 'лүүлэгчдийн 72,7% нь, ҮЭМӨСД-ийн 80,7 нь 7-12 цагийн хооронд ирж, үйлчилгээний ачаалал үдээс өмнө их байгааг харуулж байна. ҮЭМӨСД-т 12-13 цагийн хооронд 1,8% байснаа, 13-14 цагийн хоо* ронд 10,4% болж ихэссэн нь үдийн завс арлагааг 12 цагаас хийдэг байсантай холбоотой.

                                                                                                    5-р хүснэгт Үйлчлүулэгчдийн үйлчилгээний хэлбэрүүд (%-иар)


 

 


Үйлчлүүлсэн хүний

Тоо 

Түүнээс

 

Нарийн мэргэжлийн эмчийн үзлэг

Гардан эмчилгээнүүд

Физик, биеийн тамир, зүү эмчилгээнд

 

Рентгэн            кабинетээр

лабораториудад

 

Төрөл бүрийн тариа(процедур )

  Эмийн сангаас эм авагчид

Бусад

Анхан

давтан

1.УКТЭ

1251

53,6

47,4

51%

8,1

15%

2,4%

3,8%

8,2

10,7

0,8

2.ҮЭМӨСТ

617

54,2

45,8

61,1

4,2

8,5%

45%

2,8

8,1

7,5%

3,3

5-р хүснэгтээс үзэхэд Улсын клиникийн төв эмнэлэгт 51% нь, ҮЭМӨСД-т 61,1% нь нарийн мэргэжлийн эмчийн үйлчилгээнд ирж байна. Мөн Улсын клиникийн төв эмнэлэгт 10,7% нь, ҮЭМӨСД-т 7,5% нь эмийн сангаас эм авч байгаа нь Удаанбаатар хотын амбулатори-поликлиникийн тусламжийг сайжруулах арга хэмжээний тухай Эрүүлийг хамгаалах Яамны сайдын 1969 оны 207 тоот тушаалаар амбулатори-поликлиникуудад эмийн худалдааг ажиллуулах зохин байгуулалтын арга хэмжээ авсан нь зөв зүйтэй үйлчилгээний хэлбэр болохыг харуулж байиа.

Мөн туслах кабинет тасгуудын дотроос физик, биеийн тамир зүү эмчилгээгээр үйлчлүүлэгчдийн хувийн жин өндөр байна. Үйчлүүлэгч 10 хүн тутмаас бараг нэг нь эмнэлгийн ямар нэгэн баримт бичиг авсан байна.

                                                                                             Хүснэгт-6

Нарийн мэргэжлийн эмч нарын үзлэгийн хувийн жин   (%-иар)

 

 

 

 

 

 

Эмнэлэг

 

 

 

Үзүүлсэн бүх хүн

Эд орсон мчилгээ оношлогоон

Үүнээс

Дотрын

Үүнээс

 

 

Зүрх судас

Мэс засал

Мэдрэл

Хамар хоолой

Нүд

Шүд, эрүү нүүр

Осол гэмтэл

Эмэгтэйчүүд

Арьс өнгө

Бусад

урьдчилан сэргийлэх үзлэгт орсон

Эндокринологи

1. УКТЭ

638

91,8

9,8

29,7

9,1

19,1

9,7

9,7

5,7

8,7

10,7

19,5

7,3

-

100

2. ҮЭМӨСД

558

35,2

63,8

27,2

-

-

15,5

13,5

12,0

12,0

-

-

8,3

11,5

100

6-р хүснэгтээс үзхэд Улсын клиникийн төв эмнэлэгт ирж үзүүлэгчидийн дотор эмчилгээ оношлогоонд 91,2%, урьдчилан сэргийлэх үзлэгт 8,9% үзүүлж байгаагийн 29,7% нь доторт, 19,5% нь осол гэмтэл, 10,7% нь шүд, эрүү нүүрний мэс засал, 9,7% нь тус бүр мэс засал мэдрэл 7,7% нь эмчилгээ оношлогоонд 36,2%, урьдчилан сэргийлэх үзлэгт 63,8% нь орж байна.Мөн хоёр эмнэлэгийн аль альнд нь дотрын мэргэжлийн эмчид үзүүлэгчдийн хувийн жин өндөр, дараа нь осол гэмтэл, мэс заслын эмчид үзүүлэгчдийн хувийн жин өндөр байна.

  Хүснэгт-7                               Эмч нарын нэг өдрийн ачааллын байдал

 

Нормативаар   нэг цагт үзэх хүний тоо

УКТЭ

ҮЭМӨСТ

Нэг цагт үзсэн

 Зөрүү

Нэг цагт үзсэн

Зөрүү

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

 

Дотор

мэс засал

нүд

Хамар хоолой

Мэдрэл

Шүд

Осол гэмтэл

Эмэгтэйчүүд 

 

5

6

7

7

5

4

6

5

4,6

8,8

5,1

5,2

8,8

3,7

8,8

6,5

-04

+28

-19

+18

-38

-13

+23

+15

 

4,2

12,3

9,6

9,3

17,1

-

-

6,5

-0,8

+6,3

+2,6

+2,3

+12,1

   _

   _

+1,5

Нарийн мэргэжлийн эмч нарт үзүүлэгчдийн байдлыг нарийвчлан судалж үзэхэд ирж үзүүлэгчдийн 12,7% нь хөдөө орон нутгаас ирж байгаагаас 58% нь дотор, 24,9% нь мэс засал, 17,1% нь бусад мэргэж лийн эмчийн тусламж авахаар ирсэн байна. Ялангуяа дотрын мэргэжлийн дотор бодисын солилцоо, зүрх судасны мэргэжлийн тусламж зонхилж байна. Иймд хөдөөд дотрын тусламжийг нарийн мэргэжлээр хөгжүүлэх асуудал зайлшгүй шаардагдаж байна.

7-р хүснэгтээс үзэхэд Улсын клиникийн төв эмнэлгийн поликлиникт мэс засал, мэдрэл, эмэгтэйчүүд, осол гэмтлийн эмч нар, ҮЭМӨСД-т мэс засал, нүд, хамар хоолой, мэдрэл, эмэгтэйчүүдийн эмч нарын ачаалал өндөр байна. Энэ нь хөдөлмөрчдийг буцаалгүй үйлчилж байгаа сайн талтай боловч үзлэгийг жинхэнэ зааврын дагуу, чанар сайтай хийж чадахгүй байна гэсэн дүгнэлт гарч болох байна. 1973 оны тайлангийн материалаас авч үзсэн ч нэр бүхий эдгээр мэргэжлийн эмч нарын ачаалал өндөр байгаа юм. Иймд мэдрэл, мэс засал зэрэг нарийн мэргэжлийн эмчийг хоёр ээлжээр ажиллуулж байх шаардлагатай байна.

1973 оны 9-р сарын 25-нд судалгаа хийсэн нэг өдрийн өвчлөлийн байдлыг байгаа материалаар судалж үзэхэд Улсын клинихийн төв

эмнэлэгт: осол гэмтэл 1, хоол боловсруулах эрхтний өвчин II, мэдрэлийн системийн ба мэдрэхүйн эрхтний өвчин III, үйлдвэрийн эмнэлэг мэргэжлээс шалтгаалах өвчнийг судлах диспансерт мэдрэлийн системийн ба мэдрэхүй эрхтний өвчин 1, (голчлон цочмог кольюнктивит), амьсгалын эрхтний өвчин II, хоол боловсруулах эрхтний өвчин III байрыг эзэлж байна.

Дээрх хоёр эмнэлэгт анх удаа ирж үзүүлж байгаа хүний хувийн жин өндөр байхад эмч нараас өвчлөлийг үнэн зөвөөр бүртгэж батлагдсан оношийн талоныг бүрэн биш хөтөлж байгаа байдал харагдсан. Нэг өдрийн байдлаар төдийгүй 1973 оны дүнгээр Улсын клиникийн төв эмнэлэгт батлагдсан оношийн талоныг бичигдвэл зохих өвчлөлийн 11,5 %-д бичээгүй байна. Үүнээс дүгнэлт хийхэд амбулатори-поликлиникт хөтлөгдвөл зохих анхан шатны бүртгэл судалгааг жигд сайжруулах шаардлагатай байна.

Нэг өдрийн судалгааны байдлаас үзэхэд дээрх эмнэлгүүдэд өвчтөнийг диспансерийн хяналтанд аваагүй байдал харагдаж байгаа учир диспансерчлах асуудал үнэхээр хоцрогдонгуй явагдаж байгаад дүгнэлт хийж, чанаржуулан сайжруулах шаардлагатай байна.

ДҮГНЭЛТ

1.Үйлчилгээг хөнгөвчлөх, чанаржуулан сайжруулах зохион байгуулалтын шинэ,  шинэ хэлбэрүүдийг нэвтрүүлэх шаардлагатай байна. Жишээлбэл ирж үйлчлүүлэгчдээс урьд өдөр нь утсаар буюу хайрцгаар захиалга авах гэх мэт.

2.Эмч нарын ажлыг хөнгөвчлөхийн тулд амбулаторит ирж үзүүлэгчдийг урьдчилан үзэж бүх баримт бичгийг янзлах, анамнез авах, цусны даралт, халууныг нь үзэх зэргээр эмчийн үзлэгийн урьдах кабинетыг ажиллуулж туршилт хийж үзэх.

3.Эмнэлэг үйлчилгээний цагийн хуваарь графикийг нарийвчлан хийж нягтлан мөрдүүлж байх, ялангуяа өглөөний цагаар төрөл бүрийн хурал цуглаан хийх, эмч нарыг ямар нэгэн шалтгаанаар дуудаж үйлчилгээнээс хөндийрүүлэх зэрэг байдлыг аль болохоор багасгах буюу зогсоох.

4.Амбулатори-поликлиникийн эмч нарын ажиллах зааврыг боловсруулан мөрдүүлэх.

5.Үйлчлэх хүрээ нь хол биш байгаа Улсын клиникийн төв эмнэлгийн хувьд дотрын хэсгийг поликлиникт төвлөрүүлэн байрлуулахаас гадна хөдөөнөөс ирж үзүүлэгчдийн хэсгийг бий болгож, шаардлагатай өндөр мэргэжлийн зөвлөх эмч нарыг долоо хоногт тодорхой цагийн хуваариар ажиллуулах зэрэг зохион байгуулалтын арга хэмжээг авах нь чухал байна.

Ном зүй

Батсух П. Однодневная перепись посетителей поликлиники в работе промыш- ленного комбината г. Улан-Батора. Сов. здравоохр. 1968, 3.—Зимовский Б.Ф., Ма- лышева Г. А. Методические вопросы и некоторые итоги проведения однодневной переписи посетителей поликлиник. Сов. медицина, 1967, 4, — НОТ и Медицина. Тезизы Второй научнопрактической конференции ио вопросам научной организации труда в лечебно-профилактических учреждениях, Москва, 1972.
 


Зохиогчийн оруулсан түлхүүр үгс


Нийтлэлийн нээгдсэн тоо: 408
Судлаачдын бусад өгүүлэл
Зохиогчийн эрх хуулиар хамгаалагдсан. Дэлхийн Эрүүл Мэндийн Байгууллага, ©  2012.
Вебийг бүтээсэн Слайд ХХК